Monday, December 8, 2014

BUDI BAHASA BUDAYA KITA!

Definisi : Budi bahasa merujuk kepada kelakuan baik, perwatakan yang positif pertuturan kata yang berhemah dan perbuatan kebajikan terhadap masyarakat atau orang lain.

                
         Seperti yang sudah kita ketahui, masyarakat Malaysia khususnya kaum Melayu sangat terkenal dengan adat dan budi bahasa yang tinggi. Namun dengan peredaran zaman dan peningkatan teknologi secara tidak langsung turut memberi kesan negatif terhadap penghayatan budi bahasa yang diamalkan dalam kehidupan seharian. Sebagai contoh yang dapat dilihat sejak akhir-akhir ini ialah terdapat sesetengah masyarakat yang seakan lupa dengan nilai-nilai murni dan budi bahasa. Mereka kini lebih cenderung bersikap kasar dan meninggikan suara ketika berkomunikasi. Ucapan salam dan terima kasih juga semakin jarang didengari. 
        
       Lunturnya, amalan budi bahasa juga dapat dilihat dalam kalangan masyarakat kampus. Nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian semakin kurang diamalkan dikalangan mereka. Hal ini menyebabkan kurangnya perasaan hormat-menghormati, tidak bertolak ansur dan boleh menjejaskan imej mereka. Oleh yang demikian, semua masyarakat kampus hendaklah mengamalkan nilai-nilai murni supaya perkara-perkara tersebut dapat dielakkan.

No comments:

Post a Comment