Wednesday, December 10, 2014

REFLEKSI

Perlaksanaan projek ini merupakan salah satu refleksi kepada kumpulan kami di mana kami sendiri telah mendapat beberapa kesedaran. Antara nilai kesedaran yang kami perolehi ialah:-

1.  Kesedaran tentang kemurnian dalam mengamalkan nilai nilai murni dan budi bahasa dalam kehidupan.

    Projek yang dijalankan telah mengajar kami tentang erti sebenar nilai murni yang perlu dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Dapatan daripada kajian yang dijalankan, kami sendiri dapat menyimpulkan bahawa nilai murni amat penting dalam memastikan kelansungan kehidupan bermasyarakat. Nilai murni seperti senyum, memberi salam , hormat menghormati antara satu sama lain perlulah diterapkan dalam diri setiap manusia kerana ia bukan sahaja dapat melahirkan insan yang berakhlak malahan juga dapat membentuk mereka menjadi insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Penerapan nilai murni juga dapat membentuk masyarakat yang berpegang teguh kepada ajaran agama.

2.  Kesedaran tentang kepentingan kerjasama antara satu sama lain dalam memastikan kelancaran perlaksanaan projek yang dirancang.


    Dalam pelaksanaan sesebuah projek, nilai kerjasama amat penting. Alhamdullilah, hasil daripada kerjasama antara semua ahli kumpulan, projek yang kami rancang iaitu khidmat kepada umat Rasullullah s.a.w telah dapat dilaksanakan dengan jayanya. Pelbagai cabaran dan halangan seperti perbezaan pendapat, pandangan antara ahli kumpulan telah dapat kami atasi dengan adanya nilai kerjasama dan semangat kepasukanan.

No comments:

Post a Comment