Monday, December 8, 2014

Pelan Awal Projek dan Cabaran

Alhamdulillah kami pelajar subjek CTU553 telah diberi peluang untuk melaksanakan satu projek dalam memberi sumbangan kepada masyarakat, projek ini adalah bertujuan bagi menyabung usaha-usaha Rasulullah s.a.w dalam memelihara dan memastikan kelangsungan akhlak dan nilai-nilai yang baik dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
Pada awalnya, setelah perbincangan awal dilakukan kami bersetuju sebulat suara untuk melaksanakan satu projek khidmat masyarakat. Pelan projek awal ini adalah mengfokuskan dalam membantu masyarat kawasan perumahan tertentu dalam menangani masalah denggi, kenapa kami pilih masalah denggi? ini adalah kerana sejak akhir-akhir ini masalah denggi amat kerap sampai ke pengetahuan kita semua. Masalah yang dihadapi ini telah memberi kami inspirasi bagi memberi kesedaran kepada penduduk kawasan perumahan mengenai kepentingan menjaga kebersihan. Sesungguhnya, apabila kebersihan diri dan persekitaran dijaga pastilah kesejahteraan hidup juga terjamin dan lebih berkualiti.
Bagi pelan projek awal ini, kawasan yang telah menjadi pilihan kami adalah Taman Gembira yang terletak di Semenyih, Selangor. Tempat ini telah dicadangkan oleh saudara Faiz kerana beliau tinggal di kawasan tersebut. Mempunyai ahli kumpulan yang mendiami kawasan perumahan ini telah memberi kami gambaran, dimana projek ini akan berjalan lancer dan mudah bagi mendapatkan kerjasama dari pihak-pihak tertentu. Namun, panas tidak berpanjangan, setiap apa yang kita lakukan pasti ada cabaran dan ujian agar kita sebagai hamba-Nya dapat mempelajari sesuatu dari cabaran dan ujian tersebut.
Cabaran dan ujian tersebut adalah, kami tidak berjaya dalam mendapatkan kerjasama dari ketua taman tersebut. Usaha saudara Faiz dalam mendekati dan memujuk ketua taman agar dapat memberi kerjasama kepada projek ini dilihat agak susah untuk dicapai. Setelah berulang kali mengunjungi rumah ketua taman, kerjasama dari ketua taman masih dilihat kabur-kabur. Kami tidak menyalahkan mana-mana pihak, mungkin ini disebabkan kekurangan dari pihak kami juga.

Kami telah berkongsi masalah ini dengan pensyarah subjek iaitu Ustazah Mahfuzah Mohamed Zabidi, kami telah memperoleh respon dan cadangan yang bernas dari beliau dimana kami juga boleh mengfokuskan masalah didalam kampus ini sendiri. Tambahan lagi, kami tidak pernah terfikir ingin membantu masyarakat kampus kami sendiri. Kami mengambil cadangan ustazah sebagai cabaran dan kami juga yakin dengan projek ini, ianya memberi peluang kepada kami dalam memberi sumbangan kepada masyarakat sekeliling kami yang paling hampir.

No comments:

Post a Comment