Tuesday, December 9, 2014

CABARAN DALAM MENYEMAI NILAI BUDI BAHASA DALAM KALANGAN MASYARAKAT KAMPUS

            Dalam era globalisasi ini,arus pemodenan semakin pantas menerobos ke dalam setiap individu terutama generasi-generasi baru yang terdiri daripada golongan remaja dan kanak-kanak. Dalam fasa ini, pembentukan personaliti yang baik serta penerapan sifat-sifat mulia dan berbudi bahasa amatlah penting dan perlu dititik beratkan oleh semua pihak. Ini adalah kerana, generasi inilah yang bakal memegang tampuk kepimpinan negara pada masa akan datang. Jika lemah pada akar, lemahlah pada pucuknya. Begitulah yang dapat kami simpul daripada pemerhatian dan dapatan yang telah diperolehi melalui Projek Khidmat Rasulullah ini. Setiap apa yang dilakukan pasti ada cabarannya, begitu juga dengan projek ini, kami akan terangkan secara ringkas cabaran-cabaran yang telah kami alami dalam melaksanakan projek ini.
            Antara cabaran utama dalam melaksana projek adalah perbezaan latarbelakang masyarakat kampus itu sendiri memberi kami cabaran dalam mencari cara terbaik untuk mendekati mereka. Kampus Puncak Alam tidak sahaja dihuni oleh Kaum Melayu, terdapat juga kaum Cina, India dan Bumiputera. Masing-masing mempunyai budaya, bahasa, dan personaliti yang berbeza antara satu sama lain. Kepelbagaian ini menjadi cabaran utama kepada kami.

            Cabaran seterusnya adalah kurangnya penghayatan dan kerjasama daripada masyarakat kampus. Kami tidak mengatakan semua tapi ada segelintir sahaja yang kurang memberi kerjasama apabila kami melakukan soal-selidik. Kurang penghayatan terhadap kempen yang dilaksanakan akan membawa kepada kesukaran dalam mengukur keberkesanan projek ini kepada masyarakat yang terlibat. Walaupun sukar dalam mendapat hasil kajian yang tepat, kami bersyukur kerana diberi peluang dalam memberi kesedaran kepada masyarakat kampus mengenai apa yang berlaku di sekeliling mereka. 

No comments:

Post a Comment