Monday, December 8, 2014

Pengenalan

Setelah mendapat inspirasi daripada pensyarah kami iaitu Ustazah Mahfuzah Mohd Zabidi, kami meneruskan perbincangan di peringkat kumpulan. Walaupun projek yang bakal dijalankan ini bakal dilaksanakan di peringkat kampus, ianya tidak boleh dipandang enteng. Sumbangan yang bakal disumbangkan itu amat penting dan kita sebagai pelaksana juga akan mendapat manfaat daripada perkara tersebut.
Kami mengambil langkah melalui pemerhatian dalam mengenalpasti masalah yang sering berlaku di kawasan kampus. Pemerhatian dibuat di kawasan blok fakulti, kafeteria dan pusat kegiatan pelajar. Dari pemerhatian kami, kawasan kami tidak hanya mempunyai kaum melayu, kaum-kaum lain seperti cina dan india juga menjadi komuniti di sini. Rata-rata mereka adalah staf universiti seperti pensyarah, pelajar pertukaran dan pekerja-pekerja yang terlibat dalam aktiviti pembersihan. Perbezaan kaum ini telah membawa kepada jurang komunikasi dan pergaulan dalam masyarakat kampus.
Oleh itu, kami mengambil memandang serius masalah ini dan memilih untuk menjadikam masalah ini sebagai pelan projek baru kami iaitu Budi Bahasa Cermin Keperibadian Bangsa. Masalah kurangnya budi bahasa dalam masyarakat kampus ini akan menjadi lebih parah jika tidak dicari jalan penyelesainnya. Melalui Program Khidmat Rasulullah ini, kami berasa bersyukur kerana kami diberi ilham untuk membantu masyarakat kampus mengenai masalah ini. Draf kasar pelan projek ini telah dihantar dan mendapat persetujuan daripada pensyarah. Draf ini juga dilampirkan dalam blog.


No comments:

Post a Comment